कस्तुरी कुण्डली बसै , मृग ढूंढे बन माँहि । ऐसे घटि घटि राम हैं , दुनियाँ देखै नाँहि ।। “ हरि मोरा पीव मैं राम की बहुरिया । राम बडे मैं छुटक लहुरिया ।। " " अंखड़या झाई पडि पंथ निहारि निहारि । जीभड़या छाला पड़या राम पुकारि पुकारि । " कबीर के राम दशरथ सुत राम नहीं हैं पर परंपरा के राम हैं जिसे उन्होंने अपना प्रेमी मान लिया है । यह भी ध्यान देने की बात है कि अगर कबीर ने राम का नाम न लिया होता तो क्या वे लोक तक अपनी बात को उतनी ही ताकत से संप्रेषित कर पाते ? कबीर ने अपने समय की विसंगतियों पर भरपूर चोट किया है , पर उनका लक्ष्य किसी को चिढ़ाने का अथवा नीचा दिखाने का नहीं रहा । अगर ऐसा होता तो सिकंदर लोदी के शासनकाल में मुसलमानों के इतना खिलाफ बोलने के बावजूद इतनी लंबी उम्र नहीं पाते । जौ तूं बाँभन बंभनी जाया । तो आन वाट द्वै क्यों नहि आया ।। जो तूं तुरक तुरकनी जाया । तौ भीतर खतना क्यों न कराया ।। जाति न पूछो साधु की पूछ लीजिए ज्ञान । मोल करो तलवार का पड़ा रहन दो म्यान । वास्तव में कबीर का मन बहुत साफ था , उनकी नीयत में खोट नहीं था इसलिए आम जन उनकी बात का बुरा नहीं मानते थे । बस , इन कठोर - तार्किक पंक्तियों के माध्यम से वे आम जन तक प्रभावी ढंग से अपनी बात पहुंचाना चाहते हैं और सामाजिक समरसता का सन्देश देते हैं । मूलत : वे बाह्य आडंबरों की बजाय भीतर की पवित्रता की ओर संकेत करते हैं । “ माला फेरत जुग गया , गया न मन फेर , कर का मनका छाडि के , मन का मनका फेरा " सनातन संस्कृति के मूल तत्व अहिंसा ' के प्रबल समर्थक कबीर हिंसा का विरोध करते हैं । एक जीव दूसरे जीव को खाता है इस मनुष्यता विरोधी बात से कबीर को पीड़ा होती है । यहां पर हमें परंपरागत सनातन मानस की झलक दिखती है । वे कहते हैं - बकरी पाती खात है , ताकी काठी खाल , जो नर बकरी खात है , तिनको कौन हवाल । " तर्क और शास्त्रार्थ की भारतीय परंपरा का नमूना कबीर की कविता में देखने को मिलता है । इसका एक नमूना उनके पुत्र कमाल के साथ हुई बहस में भी देखने को मिलता है , जिनके लिए कहा जाता है कि डूबा बंस कबीर का उपजा पूत कमाल ) कबीर का प्रसिद्ध दोहा है चलती चाकी देख के दिया कबीरा रोय दो पाटन के बीच में साबुत बचा न कोय इसके जवाब में कमाल का यह दोहा लोक में बहुत प्रचलित है
' चलती चाकी देख के , हँसा कमाल ठठाय कीले से जो लग रहा , आर पार हो जाय ' कुछ साखियों के आधार पर अक्सर कबीर को डांट फटकार वाले कवि के रूप में लोग देखते हैं परंतु वह उनकी मूल ध्वनि नहीं है । वे भीतर से बहुत ही सरल हृदयी प्रेमी के रूप में नजर आते हैं , जिसमें कोई अह , कोई ठसक नहीं है , सिर्फ और सिर्फ प्रेम है कबीर कूता राम का मुतिया मेरा नांव गले राम की जेवरी , जित खिचै तित जाव तकं , विचारधारा अपनी जगह अगर कबीर के काव्य के किसी एक तत्व को सबसे ज्यादा प्रमुखता मिली है तो वह है प्रेम । प्रेम की बात आने पर वे अपना पंथ , विचारधारा , निर्गुण , सगुण आदि सब भूल जाते हैं । " कबीर यह घर प्रेम का , खाला कर घर नाहि । सीस उतारे भुई धरै , सो पैठे घर माहि ॥ " " प्रेम न खेतौं निपजे , प्रेम न हाटि बिकाय । राजा परजा जेही रूचै , सिस देई ले जाय ।। यही नहीं वे ठेठ प्रेमिका बनकर राम की बाट जोहने लगते हैं और प्रेम के उस चरम स्तर का वर्णन करते हैं जो आज सैकड़ो वर्षों बाद भी अनूठा कहा जाएगा । मेरे प्रेमी को कोई और न देखने पाए , यह चाह हर प्रेमिका की होती है " नैना अतर आव तू , पलक झापि तोहे लेंव । न मैं देखू और कू , न तुझ देखण देव ॥ " यही नहीं निर्गुण पथ के प्रतिनिधि कबीर देह के दुखी होने और एक सेज पर सोने की बात करते हैं बालम , आवो हमारे गेहरे । तुम बिन दुखिया देह रे सब कोई कहै तुम्हारी नारी , मोको लगत लाज रे । एकमेक है सेज न सोवै , तब लग कैसा नेह रे । अन्न न भाव नींद न आवै , गृह - बन धेरै न धीर रे । कामिन को है बालम प्यारा , ज्यों प्यासे को नीर रे । है कोई ऐसा पर - उपकारी , पिवासों कह सुनाय रे । अब तो बेहाल कबीर भयो है , बिन देखे जिव जाय ।। मूलत : भोजपुरीभाषी कबीर की कविता का एक अलग ठाट लोक शब्दावली में नजर आता है “ दुलहिन गावहु मंगलचार । मोरे घर आयों हो राजा राम भरतार । " तन रति करि मैं मन रति करिहु पंचतत्व बराती राम देव मोहे व्याहन आये मैं जीवन मदमाती । प्रेम के अनूठे साधक कबीर प्रिय के पास जाने के बाद सबकुछ भूल जाते हैं । केवल शास्त्र और पांडित्य को ही नहीं यहां तक कि अपने प्रिय राम को भी । प्रेम की इससे बड़ी सफलता और क्या हो सकती है । कबीर मन निर्मल भया जैसे गंगा नीर ' ' पाछै लगा हरि फिर कहत कबीर कबीर ।
Social Samrasata and Love - Poet Kabir of Kabir Indian tradition is its plurality and community. Many ways to understand life, many of the ideas and many votes and life styles accept the thinkers here. Such thinkants and seizure poets are Kabir. Kabir's personality and creators born in Kashi's fertile land makes them special in contemporary creators. In Kabir, the set of many contemplation of India has seen. This is the reason that the literature specialists see the effect of Advaita tradition, Buddhist tradition, Nath tradition to Sufi love. There are many colors of Kabir's poetry, so criticize them differently and many times with conflicting vision. The identity of any excellent literature is from the values of humanity in it and the message of social harmony and love in Kabir's compositions is present like a staple voice of a classical rage. Which makes Kabir very popular. It is a religious way that later the creed in the name of Kabir and in many places, there were installed. A lot of evidence of Anne tradition is received in Kabir's poems. Here one can go for two examples. Like the glimpse of the Indian Sanatan tradition to praise the importance of the master is abundant in Kabir. It is not just a coincidence that the most quoted lines in the honor of the Guru are Kabir Kabir, Guru Govind, standing, Kaka's appointment Balihari Guru, you tell Govind Diay. Apart from this, many good news between Garu and greatness are received here in Kabir. The scholars know that Kabir is an independent section by the name of the guru to the Gurudev, dedicated to the guru. Guru Pathar is a suness Aquarius, Garh Garh Gadhi Khoda Khot The difference is hand-out, the outside arm injury. Earth all paper, writing all Banarai Make seven seas, do not write master properties. Satguru's glory, infinite, infinite. Loan Aninth Ughadia, Infinite Shipping. Similarly, Kabir made a poetic hero in the mind of the people, which is an indicator of the traditional mind. Nobel reputable famous critics TS Elliot says that the composer of the tradition does not go too far, by joining the deep meaning from the tradition, the poet can present its personal power more effective. There is no doubt that Traditional 'Ram' filled Kabir with a new aura.
Kasturi Kundali Basai, Mere Move Mahei There are such reduced races, see the world. "Hari Mora Pya I Ram's Bahuria Ram Big I am a resident of Lahuria .. "" Ankhya Jhai Pardi Path Nihari Nihari Ram Pukti Pukari "Kabir's Ram Dasarath is not Ram but there are traditions that he has assumed his lover. It is also a matter of note that if Kabir did not take the name of Ram, could they communicate their point with the same power? Kabir An organism eats the other creature to suffer Kabir from this anti-humanity. Here we see a glimpse of traditional Sanatan Manas. They say - Goat is a Khat Khat, so that the kitchen skins, which is the male goat, Tinco who is Haval. "The sample of the Indian tradition of logic and scripture is found in Kabir's poem. Its a sample is also seen in the debate with his son Kamal, for whom it is said that Doubled Bans Kabir's Fate Kamal Kabir is famous'Walking to the moving, the laughing thing, which looks at the wander, "On the basis of a few books, people often see Kabir in the form of a poet with scolding a poet but he does not have their original sound. They are seen as a very simple cardiac lover from within, in which there is no ego, no one is just and only love, Kabir Koota Ram's Mutiya, my name is Ram's Jewelery, as if Khichaiya ji When the love comes, they forget all their cult, ideology, Nirguna, Sagun etc. "Kabir is home to the house, the house is not home. Season came home." "Prem nor farming nipaj, love nor hati bikai. Raja Parja Jahi Ruchai, Sis Dei Le Leo Neither do I see and do not see you. "This is not the representative of the Nirguna path, Kabir is sad and talk about sleeping on a SEZ, Balam, come to us. You can say that you are a woman, I do not know how to do it. After going to Kabir Dear, the unique seeker forgets everything. Not only the scripture and the pedagogue even even your beloved Ram. Love can be a big success and what can happen. Kabir Mind Nirmal Such Ganga Neer '' Pachai Hari Hari Then Kabir Kabir Kabir
No comments:
Post a Comment